Fanfare & Drumband Sint Cornelius heeft zich met name in de laatste decennia ontwikkeld tot een groep muzikanten die zich inzet om bijzondere activiteiten met een divers karakter en gevarieerd repertoire te realiseren. Hier vindt u een overzicht van deze projecten:

2007: Jubileumconcert “Rech Oet ut Hart”
2000: Pimmaconcert
2000: Popconcert
1998: Muziek zonder drempels
1997: Promsconcert
1995: Popconcert

2007: Jubileumconcert “Rech Oet ut Hart”

Het jubileum in het kader van het 110-jarig bestaan werd op spectaculaire wijze afgesloten. Op 16 december 2007 werd er een groots galaconcert georganiseerd, getiteld “Rech Oet ut Hart”. Het concert deed eer aan het gevarieerde karakter van de vereniging, waarbij zowel Drumband als Fanfare een groots optreden verzorgden in samenwerking met een groot scala aan artiesten. Het programma was zeer uiteenlopend. Zo verzorgde onze Drumband samen met Kinderkoor Vivas de “Grande opening”, waarbij zang, percussie en melodisch slagwerk in allerlei facetten te beluisteren waren.

De Fanfare vervolgde het programma, waarbij verschillende solisten de revue passeerden:

• Zanger Tejo Verstappen (musical “Mens aan de Maas”) zong het prachtige chanson L’Amour, een ode aan de stad Maastricht.

• Wilfred Sassen (2e Concertmeester van het LSO en dirigent van de fanfare) bracht op viool het stuk Romanze van J.S. Svendsen

• Beppie Kraft zong haar mooiste ‘sjoenkelleedjes’

Uitsmijter was het optreden van de Mambo Beach Band. Een unieke selectie van koperblazers uit de marinierskapel, die niet alleen muzikale hoogstandjes brengen, maar ook muziek met een knipoog presenteren.

Het concert werd op spectaculaire wijze afgesloten met het nummer Riverdance, waarbij zangeres Mathilda Wanrooij (koorschool “Canzonetta”) en violiste Marta Lemanska (concertmeester bij Guido Dieteren en Marco Borsato) de solo’s verzorgden.

2000: Pimmaconcert

Op 10 december 2000 werd er door Fanfare Sint Cornelius en mannenkoor Sint Gregorius uit Borgharen een benefietconcert gegeven in de Platte Zaol te Maastricht. Dit concert stond in het teken van Kerstmis. Het programma bevatte dan ook voor het merendeel klassieke muziek. De fanfare stond wederom onder leiding van dirigent Jhon Willems. De opbrengst van dit concert kwam ten goede aan de stichting PIMMA. PIMMA staat voor Particulier Initiatief Maastricht Midden Amerika en steunt voornamelijk onderwijsprojecten in Midden-Amerika.

2000: Popconcert

Op 5 november 2000 presenteerde Fanfare St. Cornelius onder leiding van dirigent Jhon Willems wederom een concert met een popgroep. Deze keer was het de Droomband die haar medewerking verleende. Het programma bevatte bekende topnummers waarvan het nummer “Blaosmeziek” van Gé Reynders het meest tot de verbeelding sprak.

1998: Muziek zonder drempels

Op 10 oktober 1998 musiceerde fanfare, drumband en jeugdfanfare samen met ensembles van instellingen voor geestelijk en lichamelijk gehandicapten. In de Platte Zaol te Maastricht werd er een middag muziek gemaakt onder leiding van Jean Sassen, terwijl als intermezzo enkele sketches door onze gehandicapte medemensen werden opgevoerd. Dit bijzondere gebeuren was een fantastische ervaring en werd door de vele muzikanten en vrijwilligers die hier aan mee werkten als een uniek en zeer inspirerend evenement ervaren.

1997: Royal Proms

Op 30 november 1997 gaf fanfare St. Cornelius ter afsluiting van haar 100-jarig jubileum een geweldig Promsconcert in sporthal Randwijck te Maastricht. Vanwege het toekennen van de Koninklijke Erepenning werd het concert Royal Proms genoemd.

Onder de algehele muzikale leiding van dirigent Jean Sassen traden samen met de fanfare een keur van artiesten op: Beppie Kraft, Melinda Hughes, Geralt van Gemert, Gabriella Massa, Wilfred Sassen, Mannenkoor St. Gregorius Borgharen, Heerder Mannenkoor, Vriendenkoor Limmel/Nazareth, Popgroep Fuzzy Logic, Strijkorkest Orchestre Amoroso en niet te vergeten onze eigen drumband en fanfareleerlingen.

Het zeer gevarieerde programma omvatte onder andere koorwerken van Verdi en Orff, romantische operettemelodieën van Stolz en fragmenten uit de Musicals the Phantom of the Opera, West Side Story, Porgy and Bess en The Sound of Music. Deze stukken werden afgewisseld met klassieke nummers. Verder kon men meezingen met Beppie Kraft en genieten van wereldhits van Frank Sinatra, The Beatles en Queen.

1995: Popconcert

Als eerste fanfare in Limburg verzorgde Fanfare St. Cornelius een popconcert waarbij pop, brass en klassiek werden samengebracht. Het concert werd georganiseerd in samenwerking met popgroep Three of a kind, waarbij zowel stukken afzonderlijk als met beide groepen samen ten gehore werden gebracht. Het programma bevatte een variatie aan bekende populaire nummers, van Sinatra tot Borsato. Als solist trad Geralt van Gemert (zanger van de bekende bigband Swing Design) op. Het geheel stond onder leiding van dirigent Jean Sassen.