De dirigent

Wilfred Sassen is geboren in 1963 te Maastricht. Op zijn 8e is hij begonnen met vioolstudie bij achtereenvolgens de heer Gilles en de heer Aarts. Op zijn veertiende ging hij naar het Maastrichts Conservatorium en kreeg les van Nilla Pierrou. Hij heeft cursussen gevolgd bij André Gertler en Herman Krebbers. In 1987 is Wilfred afgestudeerd met onderscheiding. In 1988 werd hij winnaar van de Henriëtte Hustinxprijs.

Wilfred Sassen heeft aan diverse kamermuziekfestivals in binnen- en buitenland deelgenomen (onder andere in Duitsland, Frankrijk, België, Israël, Japan en Maleisië). Daarnaast heeft hij samengewerkt met onder andere Shlomo Mintz, Uri Pianka, Glenn Corneille en de zangeres Do. Sinds 1986 is Wilfred werkzaam als 2e concertmeester in het Limburgs Symfonie Orkest (LSO). Hij is van diverse kamerorkesten concertmeester geweest, onder andere van Concerto Limburg en het LSO Kamerorkest.

Hij heeft verscheidene CD- en video-opnames gemaakt, onder andere met het Amati ensemble, Do, André Rieu, Marlstone Recordings en Jan Theelen. Daarnaast is hij werkzaam geweest als studiomedewerker bij André Rieu Productions. Verder is hij hoofdvakdocent aan het Maastrichts Conservatorium geweest en geeft op dit moment les aan diverse getalenteerde jonge violisten. Al geruime tijd verzorgt hij optredens met zijn vaste pianiste Gisele Douwes. Momenteel is Wilfred ook dirigent van het symfonie orkest Avanti Maastricht.

De instructeur

Eric Crauwels is in september 2017 begonnen aan zijn derde periode als instructeur van de drumband.

In zijn eerste instructeursperiode (november 1985 – februari 1987) werden er voornamelijk traditionele slagwerkinstrumenten als kleine trom, grote trom e.d. gebruikt. Het was toen moeilijk om bepaalde veranderingen in de muziekbezetting door te voeren. Zowel de groep slagwerkers als het bestuur was hier toen niet mee bezig (begrijpelijk voor die tijd). Het voor nu ‘normale’ instrumentarium zoals bongo’s, tom-tom’s en bekkens waren toen voor een drumband heel vernieuwend. Omdat er een gezonde aanwas van jonge leden was, werd in overleg met het bestuur besloten om de druk bij de nieuwelingen iets te verlagen door terug te gaan naar de 2e divisie. Hierbij werd een ander soort slagwerk gespeeld, waarbij componisten als Vincent Cox, Leo Camp en Gian Prince nogal vooruitstrevend waren.

Tijdens zijn tweede instructeursperiode (oktober 1990 – februari 1999) stond men meer open voor verandering. Aanschaf van nieuwe instrumenten (tom-tom’s, gong, klokkenspel e.d.) werd gedaan. Een ander probleem dat hierbij kwam kijken, was dat er (nog) weinig muziek voor ‘drumbands nieuwe stijl’ was geschreven. Het (in hobbysfeer) schrijven van drumbandwerken door Eric, is hierdoor min of meer uit noodzaak ontstaan. Ook hierin is in de loop der jaren een duidelijke opbouw aanwezig geweest. Elke concoursdeelname was voor hem en de groep een uitdaging om een bijdrage te leveren aan de ‘ontwikkeling’ in de drumbandwereld, mede door het spelen van vernieuwende muziekwerken. Hiermee werden geweldige resultaten behaald.

Eric is geboren op 15 augustus 1963 en is op 7-jarige leeftijd begonnen met solfège en het bespelen van trompet bij onze vereniging. Op 12-jarige leeftijd is hij aan de slag gegaan met het volgen van slagwerklessen bij Semmeling en Pieter Janssen. Een aantal jaren later is Eric begonnen als instructeur bij diverse drumbands. Vooral kleine trom spelen in diverse stijlen (Schots, bassier, rudimental) was zijn favoriet. Door het opstarten van zijn eigen horecabedrijf heeft hij een aantal jaren geen muziek gemaakt… maar oude liefde roest niet. Een aantal jaren geleden heeft hij dan ook weer het stokje opgepakt en is hij begonnen met slagwerkles geven bij de MVB in Maastricht en weer zelf muziek gaan maken. Momenteel is Eric actief als instructeur bij een viertal verenigingen: Fanfare Sint Lambertus Schinveld, Fanfare Sint Blasius Cadier en Keer, Harmonie Les Amis Reunis te Nieuwstadt en Fanfare Sint Cornelius Borgharen.