De historie van de Neutetikkers begint in 1952. Toen werd Sjef Bastiaans uitgeroepen tot eerste prins onder de naam van de Neutetikkers. In 1953 werd Sjeng Bastings tot prins uitgeroepen. Vanwege de watersnoodramp in Zeeland werden echter alle carnavalsactiviteiten dat jaar afgelast. Een jaar later werd wederom Sjef Bastiaans verkozen tot prins. In 1955 werd Ber Schoonbrood als prins van de Neutetikkers uitgeroepen. De laatste prins in 1956 was Jan Nunspeet. Daarna werd het geheel ontbonden. Om toen alles netjes af te handelen heeft krètser Lambert Bastings tot in de zestiger jaren bij de geboortes van nazaten van de oud-leden een kadootje uit de kas betaald, totdat deze leeg was. Toen had deze carnavalsvereniging geen verbintenissen met de fanfare. Wel werd hun carnavalsbal door de fanfare muzikaal ingevuld.

Het duurde tot 1975 toen Sjaak vaan de Hens, Willy vaan Duchateau en Wil Croux het idee hadden om de kas van de fanfare te spekken. Op een bal van de fanfare tijdens de carnavalsperiode werd Willy onverwachts uitgeroepen tot Prins Willy I van de Neutetikkers. Een naam die met goedvinden van Mien Bastiaans gebruikt mocht worden. Willy werd in het oude prinsenpak van Sjef Bastiaans gehuld. Een raad van elf bestond toen nog niet. Dat jaar nam de fanfare deel aan de grote optocht van Maastricht. Prins Willy I liep tussen de bestuursleden mee in deze optocht. Het was de tijd van veel improvisatie en geen geld, maar dat had wel z’n charme. Alles moest zelf gedaan en geregeld worden. Zo werd er op de zaterdag voor carnaval nog aan een carnavalswagen gewerkt, werden er nog capes en mutsen geregeld bij kaffee vaan de Fok, maakte Mien nog enkele nieuwe mutsen en capes en kocht Prins Godfried I zijn eigen prinsenpak. Bij kaffee Veulemans was het altijd een zoete inval. Daar werd met carnaval, maar ook vaak op andere tijden, voor niks gedronken en gegeten. Zo ging dat bij de familie Veulemans. Truus Veulemans zorgde ervoor dat ’t Garderizzemint de Kachelpiepers acte de présence gaven bij de aanstelling van de lange Sjaak (Ramakers) in 1981. In die tijd voerden Nol en Sjarel de regie. In diezelfde regeerperiode werd symbolisch unne neutebaum geplant in de tuin van Mien Bastiaans.

Een heel belangrijke plaats nam ‘kapel de Neutetikkers’ in. Zij trokken samen met de prins, de raad van elf en d’n Aonhaank van café naar café. Er waren toen heel wat kroegen in ons kleine dorpje. Helaas was het de laatste jaren niet meer gelukt om de muzikanten van de kapel bij elkaar te krijgen, waardoor het bestaan niet kon worden voortgezet.

In 1977 ontstond de eerste raad van elf. De raad heeft diverse outfits gehad, waaronder ook afgedankte jasjes van de NS. Prins Willy III kreeg in 1985 een nieuwe prinsenmuts. In 2000 kregen alle raadsleden een nieuw kostuum. In dat jaar werd ook het zestiende carnavalsconcert gegeven onder de naam “Oet de aw does”. Dit concert werd speciaal opgedragen aan alle prinsen van de vorige eeuw. Ondertussen was de voorbereiding voor carnaval helemaal anders geworden. Zo werd er al in het najaar vergaderd en werd er al vroeg begonnen met het opknappen van de prinsenwagen (al werd hier meestal toch nog de zaterdag voor de carnaval de laatste hand aan gelegd). Een begroting werd opgemaakt en de taken werden verdeeld. De Neutetikkers hebben in al die jaren een ware metamorfose ondergaan. Van een zooitje ongeregeld met heel veel spontane gebeurtenissen, naar een groep mensen (variërend van 17 tot 70 jaar) met een langere en meer professionelere opbouw. Maar, wat altijd is gebleven, is de ruimte voor een lach en een traan.

Helaas bestaat c.v. de Neutetikkers niet meer. In 2018 hebben de leden van deze sympathieke carnavalsvereniging van de Fanfare met pijn in het hart  besloten te stoppen met al hun activiteiten. Dit omdat de bezetting steeds kleiner werd en er voor de toekomst geen aanwas meer was te verwachten. Daarom beter in goede verstandhouding stoppen op het hoogtepunt dan blijven vechten en niet meer verantwoord naar buiten kunnen treden.

De Aonhaank

D’n Aonhaank van de Neutetikkers is in 1983 opgericht en bestond toentertijd uit partners en kinderen van c.v. de Neutetikkers en de kapel. Zij hebben in de loop der jaren een emancipatie ondergaan en zijn zelfstandig geworden… ondertussen konden ze goed hun eigen zaakjes regelen. Meteen na carnaval staken deze dames de koppen bij elkaar om het afgelopen carnavalsseizoen te evalueren en om al vooruit te kijken naar het nieuwe seizoen. Zo werden er vaak tijdens de vele naaikransjes de beste ideeën geboren voor de nieuwe creatie van de carnavalspakjes, waarbij weer een gooi werd gedaan naar de eerste prijs tijdens de optocht op carnavalsmaandag. Dit was onder meer het geval tijdens het 2×11-jarig jubileum, waarbij de eerste prijs werd behaald in de optocht van 2006. Het was een gezellige groep, waarbij veel werd gelachen en plezier gemaakt.

De (oud)Neutetikkers en de dames van d’n Aonhank blijven wel trouw deelnemen aan de Haarder Optoch die wordt georganiseerd door de CV de Beerbieters. Daarnaast zorgen zij voor de organisatie van het Haarder Buutte Gala dat elk jaar in november wordt georganiseerd.

De Prins(ess)engalerij